چهارمین ماراتون بازی سازی اصفهان در تاریخ ۲۵ الی ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در محل دانشگاه اصفهان برگزار­ شد. این رویداد با حضور شرکت کنندگانی از شهرهای اصفهان، تهران، قم، شیراز و یکی دو شهر دیگر برگزار شد. تیم جی ویو هم به عنوان یکی از اسپانسرهای این رویداد در طول برگزاری ماراتون در کنار شرکت کنندگان بودند. همانطور که می دانید در گذشته و در پست “چهارمین ماراتون بازی سازی اصفهان” به معرفی این رویداد پرداخته بودیم. اما حال در ادامه با گزارش اختصاصی جی­ ویو از برگزاری این رویداد همراه باشید:

 

Marathon4

 

روز اول

چهارمین ماراتون بازی سازی اصفهان از عصر روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ و در کنار سومین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها شروع شد. افتتاحیه ماراتون از حدود ساعت ۱۷ شروع شد، در ابتدا دکتر جواد راستی (مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان) به بیان نکاتی در مورد این رویداد پرداختند.

 

Marathon4

 

بعد از آن که معرفی رویداد به اتمام رسید و شرکت کنندگان با یکدیگر آشنا شدند؛ طبق معمول توقع داشتیم حسین مزروعی (مدیر شتابدهنده آواگیمز) به روی سن بیاید و توضیحات تکمیلی را بیان کند؛ ولی متاسفانه بنا بر دلایلی ایشان در این دوره حضور نداشتند؛ اما از طریق تماس ویدیویی دقایقی از افتتاحیه را همراه شرکت کنندگان بودند. بعد از آن طه رسولی که یکی از مربیان آواگیمز هست به روی سن آمد و با بیان توضیحاتی به این نکته اشاره کرد که این دوره از ماراتون دارای محدودیت خاصی در ساخت بازی ها می باشد. آن محدودیت در ورودی های بازی یا همان input بود؛ بازی ها تنها باید با یک ورودی طراحی و ساخته می شدند.

بعد از به پایان رسیدن افتتاحیه حال نوبت آن بود که تیم ها تشکیل شوند. افراد مدت زمانی فرصت داشتند که به گپ و گفت با دیگران بپردازند و نهایتا تیم خود را تشکیل دهند. حدودا ۷۰ نفر شرکت کننده در این رویداد حضور داشتند که بعد از تیم سازی؛ ۱۲ تیم تشکیل شد.

از حدود ساعت ۲۰:۰۰ تیم ها مستقر شدند و پروسه ساخت بازی خود را با ایده پردازی آغاز کردند. روز اول ماراتون تقریبا صرف افتتاحیه و ایده پردازی شد.

 

روز دوم

روز دوم ماراتون بازی سازی از ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ آغاز شد و تیم ها به صورت جدی تر کار خود را آغاز کردند. حدود ساعت ۹:۰۰ کارگاهی با موضوع طراحی بازی برگزار شد. مدرس این کارگاه شروین رحیمی‌راد (مدیر دسته بازی ها در کافه بازار) بود. او در این کارگاه با بیان مثال هایی از تجربیات شخصی خود به بیان نکات مهمی در مورد طراحی بازی پرداخت. شما می توانید با مراجعه به پست “کارگاه طراحی بازی شروین رحیمی راد” ویدیو این کارگاه را مشاهده کنید.

 

Marathon4

 

همچنین کارگاه دیگری که در طی روز دوم ماراتون برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده بود؛ کارگاهی در مورد هنر و آرت بازی ها بود. مدرسین این کارگاه حمید راست‌قلم (از بنیان گذاران استودیو پاپاتا) و نیلوفر نادری (از اعضای استودیو پاپاتا) بودند. شرکت کنندگان در این کارگاه با اصولی از طراحی گرافیک بازی ها آشنا شدند.

 

روز سوم

در روز پایانی ماراتون در همان ابتدای صبح کارگاهی در مورد نحوه ارائه محصول توسط امیررضا انواری (از بنیان گذاران استودیو پاپاتا و تسهیل‌گر این رویداد) برگزار شد. بعد از آن تیم ها تا ساعت ۱۳ زمان داشتند تا نسخه ای از تریلر بازی خود را همراه با فایل ارائه شان به تیم اجرایی تحویل دهند که البته نهایتا با اصرار تیم ها این مسئله منتفی شد! اختتامیه ماراتون حدود ساعت ۱۶ آغاز شد و بعد از قرعه کشی برای مشخص شدن ترتیب ارائه ها، ارائه تیم های شرکت کننده در چهارمین ماراتون بازی سازی آغاز شد. ارائه ها در مقابل همه شرکت کنندگان و حاضرین این رویداد صورت می گرفت.

 

Marathon4

 

روند داوری بدین گونه بود که همزمان با ارائه هر تیم، سه داور رویداد که Dr. Georgios N. Yannakakis (دانشیار دانشگاه Malta و از پژوهشگران برتر دنیا در حوزه‌ی هوش مصنوعی بازی‌های رایانه‌ای) و دکتر جواد راستی (مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان) و میثاق آقاخانی (از بنیان گذاران استودیو پاپاتا) بودند؛ بعد از اتمام ۳ دقیقه اول توضیحات هر تیم، ۳ دقیقه زمان پرسش و پاسخ داشتند تا ابهامات هر بازی را مورد بررسی قرار دهند. نهایتا با به اتمام رسیدن ارائه ها داور ها اقدام به تجمیع آراء خود نمودند و تیم های برتر اعلام شدند:

 

مقام اول: تیم سامانه سازان

مقام دوم: تیم Try Again

مقام سوم: تیم لوتوس

 

در پایان هم پس از سه روز پرکار چهارمین ماراتون بازی سازی اصفهان، همانند سه دوره قبل با عکسی دسته ­جمعی به کار خود پایان داد.

 

Marathon4

 

اگر شما هم جزو شرکت­ کنندگان این رویداد بودید؛ حتما در بخش دیدگاه‌ها، دیدگاه خود در مورد این رویداد را برای ما ارسال کنید.