تقریبا ۴۲۴ روز پیش بود که با دوندگی و تلاش فراوان یک تیم ۶ نفره، رسانه جی ویو چشم به جهان گشود! جی ویو بعد از حدود ۵ ماه تلاش و دوندگی و گذراندن مرحله تحقیق و توسعه کار خودش را به صورت رسمی در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ آغاز کرد. آن زمان هیجان زیادی برای شروع داشتیم و همگی سخت تلاش می‌کردیم تا بتوانیم با کیفیت‌ترین کاری که می‌توانیم را ارائه دهیم.

 

Gview-BD1

 

شاید بد نباشد که بعد از یک سال و اندی از شروع فعالیت رسانه مستقل جی ویو، حال کمی در مورد نحوه شکل گیری و رشد این رسانه صحبت کنیم:

حدودا اسفند ماه ۹۵ بود که یک سوال آغازگر یک اتفاق شد. آن سوال این بود “چه چیزی می تواند گیمرها را طوری خوشحال کند که بازی‌سازها نیز خوشحال شوند!؟” اکثر اعضای تیم در حوزه بازی سازی فعالیت داشتند و کم و بیش درگیر مسائل بین گیمرها و بازی‌سازها بودیم. این سوال ایده‌های زیادی در ذهن ما به وجود آورد، از ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف تا طراحی سامانه‌ها و وبسایت‌هایی عجیب غریب! اما در این میان ما به دنبال راهی بودیم تا بتوانیم هم با بازی سازان و هم با گیمرها در ارتباط باشیم و سرانجام تحقق این هدف را در راه اندازی رسانه‌ای اینترنتی یافتیم.

 

زیر و رو تا جی ویو!

از همان ابتدا ما به دنبال باکیفیت ترین وبسایت و محتوا بودیم؛ پس باید پیش از هر چیز به بررسی رقبای خود در داخل و خارج از کشور می‌پرداختیم. این امر پروسه‌ای طولانی مدت و سنگین در پیش روی ما قرار می‌داد تا جایی که هر کدام از اعضای تیم فنی مسئولیت داشتند روزانه تعدادی از بخش‌های رسانه‌های داخلی و خارجی را زیر و رو کنند و هر آنچه برایشان جذاب است را یادداشت کنند.

بعد از بررسی دقیق چیزی در حدود ۱۰۰ وبسایت خارجی و حدود ۱۰ وبسایت داخلی مطرح در حوزه بازی و بازی سازی؛ حال ما لیستی از ایده‌ها و قابلیت‌های سایر رسانه‌های نسبتا موفق این حوزه داشتیم و باید با بالا پایین کردن این لیست، ایده اولیه جی ویو را تکمیل می کردیم. سر انجام بعد از جلسات متعدد و بحث و مشورت با برخی بازی سازان، طرح اولیه جی ویو تکمیل شد.

 

کار از که آموختی؟ از کاربلدان!

در طرح اولیه جی ویو که با شعار “جی ویو؛ نقد و بررسی فنی بازی‌های ویدیویی” کار خودش را آغاز کرد، قرار بر این بود که بازی سازان متخصص بتوانند بازی‌های معروف و خاص را از دید تخصصی بررسی کنند و مقاله‌ای با نگاهی فنی و تخصصی به آن بازی‌ها در جی ویو منتشر کنند. از طرف دیگر گیمرها نیز از این طریق بتوانند با مسائل فنی پشت هر بازی آشنا شوند. بدین ترتیب نه تنها به رشد حوزه بازی سازی کمک شده بود بلکه سطح دانش جمعی در خصوص بازی و بازی سازی ارتقا می یافت.

در مدت طراحی و توسعه جی ویو ما از دوستان زیادی مشورت گرفتیم؛ از برخی عوامل تنها رسانه بازی سازی فارسی زبان یعنی گیمولوژی تا بازی سازان مطرح ایرانی همچون حسین مزروعی، طه رسولی، امیرحسین عرفانی، مهدی بهرامی و… که از همگی این عزیزان صمیمانه تشکر می کنیم. این مشورت‌ها گاها کاملا نا امیدمان می کردند و گاها آنقدر امیدوار کننده بودند که هیجان زده می‌شدیم! و سرانجام تمامی این تحقیق‌ها و مشورت‌ها باعث شد وبسایت رسانه جی ویو کار خودش را به صورت کاملا مستقل آغاز کند.

 

Gview-BD1

 

در ادامه مسیر رشد و توسعه رسانه جی ویو همچنان ما با پایبندی به اصول اصلی خود سعی کردیم بتوانیم محتوایی تولید کنیم که به پیشرفت هر دو قشر مخاطب کمک کند. برای این منظور علاوه بر معرفی و بررسی بازی‌های مختلف، تقریبا از تمامی رویدادهای مرتبط حوزه بازی و بازی سازی به صورت مستقیم و اختصاصی گزارش تهیه می‌کردیم که برخی از آن ها عبارتند از: نمایشگاه گیمزکام، ماراتون‌های بازی سازی، الکامپ گیمز، لیگ بازی‌های رایانه‌ای و …

مدتی بعد از فعالیت جی ویو، ما بر اساس آنچه در رویدادهای مختلف از مخاطبین شنیده بودیم تصمیم گرفتیم دو بخش جدید را به جی ویو اضافه کنیم. اولین بخشی که در طی مشورت با دوستانمان در مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان به این رسانه اضافه شد، بخشی تحت عنوان جی ویو بورد بود که در این بخش بازی سازان ضمن معرفی خودشان می توانستند با سایر بازی سازان نیز در ارتباط باشند. بخش دیگری نیز با عنوان جی ویو لایو به این رسانه اضافه شد که در آن به پخش زنده کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف حوزه بازی و بازی سازی می‌پرداختیم.

 

سکوتی برای شروع

چند ماهی از شروع به کار جی ویو می‌گذشت؛ همچنان فعالیت می‌کردیم، می‌نوشتیم و از رویدادها گزارش تهیه می‌کردیم ولی در این میان مشکلی وجود داشت! چرا که تا حدودی نحوه فعالیت ما همانند سایر رسانه‌ها شده بود و باید این مشکل رفع می شد! پس روند حرکتمان را کمی کند کردیم تا بتوانیم به مسیر اصلی بازگردیم. هدف اولیه ما “خوشحالی بازی سازان و گیمرها” بود ولی الان هم مسیر سایر رسانه‌های حوزه بازی شده بودیم و این درست نبود.

ما در جی ویو بر این باوریم که وقتی دوستانمان در رسانه های خوبی همچون زومجی، پردیس گیم، دنیای بازی و… به تولید محتواهایی با کیفیت بالا در حوزه بازی‌ها می‌پردازند؛ دیگر لزومی ندارد رسانه‌های دیگری وجود داشته باشند که بخواهند همان محتوا را با بیان و رنگ و بویی متفاوت صرفا تکرار کنند. پس برخلاف سایر رسانه‌ها و وبسایت های کوچک و بی محتوا، ما تصمیم گرفتیم از تکرار و تولید محتوایی که عملا برای مخاطب افزایش دانش جدید کمی داشت جلوگیری کنیم و تا زمانی که محتوایی با کیفیت برای عرضه وجود داشته باشد، همچنان به تعهدمان نسبت به مخاطبین پایبند بمانیم و این موضوع تنها دلیل کاهش یافتن فعالیت رسانه جی ویو در مدت اخیر بود.

 

Gview-BD1

 

سرانجام از امروز با قدرت بیشتر و با ظاهری جدید فعالیتمان را با شعار “از بازی تا بازی سازی” از سر می‌گیریم و امیدواریم بتوانیم قدمی هر چند کوچک در راستای رشد و توسعه بازی و بازی سازی در کشور عزیزمان ایران برداریم.

در ظاهر جدید رسانه جی ویو تلاش کرده‌ایم اصول روز طراحی را به کار ببریم تا مخاطبین تعامل راحت تری با محتوا داشته باشند. اگر بخواهیم برخی از نکات و تغییرات ظاهر جدید را بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت جستجو هوشمند
  • قابلیت تغییر ظاهر به حالت شب
  • چیدمان در دسترس محتوا
  • حذف المان‌های اضافی صفحات برای بهبود تجربه مطالعه مقالات

 

تیم جی ویو همچنان سخت مشغول کار است تا بتواند با قدرت و سرعت بیشتری به هدف خود که خوشحالی شما بازی سازان و گیمرهای عزیز است دست یابد؛ پس در هفته‌های آینده منتظر سوپرایزهای بزرگی از طرف جی ویو باشید.